Reprenem aquest espai d’educació, literatura i diversitat després de mesos difícils en tots els nivells; ha estat una etapa de la nostra vida que probablement ocultarem en un racó fosc de la nostra memòria, però que ens ha marcat per a sempre. La pandèmia ens ha ensenyat (o hauria d’haver-ho fet) com de vulnerables som, com ens necessitem uns a altres i com ens calen xarxes de solidaritat i d’empatia -d’humanitat- per eixir-nos-en totes juntes. És cert que aquell mantra que repetíem allà pel març de 2020 (“eixirem millors”) ha anat desdibuixant-se amb el temps i, d’alguna manera, aquest període ha contribuït a fer surar allò més fosc de la condició humana: ho veiem amb el feixisme que torna a acostar les seues urpes als col·lectius més febles, en l’augment de les agressions xenòfobes, homòfobes i trànsfobes. I en la violència contra les dones que no s’acaba mai. Ho veiem en una part de la classe política que, o bé aprofitant els temps d’incertesa i de crisi crea descaradament les condicions perquè la agressió es faça possible, o bé es posa de perfil davant una realitat que -si no fem alguna cosa- se’ns durà per davant a totes. Les lliçons que dona la història estan al nostre abast. Només cal lluitar perquè no tornem al passat.

I en aquest context va aparéixer una publicació justament relacionada amb la valoració positiva de la diversitat i el descobriment de com d’enriquidor és trobar-nos a les escoles, als carrers, als centres de treball, amb persones diverses amb qui compartir, contrastar i aprendre. La publicació, coordinada per Noelia Ibarra Rius, tracta d’abordar qüestions com ara la identitat, la diversitat i la construcció de la ciutadania a partir de l’educació literaria. Hi participem diverses companyes i companys que compartim línies d’investigació i que hem volgut mostrar una part de la nostra recerca.

Tal com s’indica en el pròleg, el volum conjuga la vessant teòrica amb la praxi d’aula a través d’estudis i propostes coherents per als diferents nivells educatius. Es tracta d’una aproximació a un camí investigador rellevant en l’educació literària contemporània i que busca respondre al repte de formar lectors crítics i reflexius. Tota una declaració d’intencions per a temps ombrívols (li prenem les paraules a Bertold Brecht), però que també són temps de besllumar el futur des de l’esperança.

Ibarra, N. (coord.) (2020). Identidad, diversidad y construcción de la ciudadania a través de la investigación en educación literaria. Barcelona: Octaedro